Wednesday, May 22, 2013

gula buat kita jadi tua?

assalamualaikum.

gula.

sapa la yang tak tau pasal gula kan. semua suka benda manis tak? aku pun suka. tapi aku tak suka gula. well, tau tak kalau too much consumption of sugar can lead to unhealthy life? semua orang tau tapi buat juga. cara senang nak berdiet adalah kurangkan gula. 


gambar yang aku tunjuk ni bukan nak suruh korang banned ke atau boikot minuman-minuman ni. aku nak tunjuk yang berapa banyak gula setiap tin atau botol yang korang minum. korang? yee, sebab aku sangat-sangatlah jarang minum air yang manis ni. cuba korang bayangkan, untuk setiap kandungan gula tu. makan macam makan nasi, agak-agak sanggup tak? mesti nak berbuih mulut kan? haha

once, dulu aku sangat suka minum air f&n orange dan strawberry. lagi-lagi kalau sejuk. perghh punya lazat. tapi, waktu aku form 3 mama suruh aku berpantang. yelah, nak jaga fikiran sebab nak pmr kan? jadi, oleh kerana dah biasa tu. aku pun... elakkan dari minum yang manis. even aku buat teh, aku tak campur gula. ye pahit >.< ! tapi aku sentiasa ingatkan diri aku, badan ni Allah yang bagi pinjam. hendaklah jaga dengan baik apa yang dipinjamkan. hihi

btw, untuk betulkan. diet bukannya bermaksud kurangkan kuantiti makanan. tapi, gaya pemakanan yang sihat. get it? :)

untuk setiap minuman karbonat yang kita minum, mempunyai pH yang sangat rendah which hampir sama dengan pH hujan asid. kalau tak caya, google. jadi, setiap tegukan kita boleh membunuh beribu sel kita. banyak tak? sel kita mati sebab tekanan yang sangat tinggi kerana kandungan gula yang banyak menyebabkan sel kita mati atau dalam 'hypertonic'. hypertonic ni maksudnya kandungan air sangat sikit sehingga sel kekeringan dan perkara tadi boleh berlaku.


so, oleh kerana sel banyak mati. kita mempercepatkan lagi tempoh penuaan kita. nak awet muda katanya. dahla kita kurang mengamalkan gaya hidup sihat. lagi-lagi ambik makanan dan minuman yang tak sihat. 

ni baru satu keburukan gula. banyak yang boleh ganti manisan dalam makanan. buah-buahan kan banyak. lagi sedap dan manis. memberi khasiat yang sangat banyak. 

jadi, aku just menyampaikan. terpulang nak terima atau tidak. hakikatnya, kadar penduduk Malaysia yang menghidapi diabetes semakin meningkat dari hari ke hari. 

"you are what you eat"

No comments:

Post a Comment