Friday, January 11, 2013

percaya

assalamualaikum wbt.

hai, dah lama aku nak cakap pasal benda ni. one of the essence to 'plant' your love to somebody. ehh.. pandai-pandai pula si aten ni. bukan jujur ke? bukan setia ke? bukan bertanggungjawab ke? but, first and foremost, this is only my opinion. i just want to share my thoughts. okey?

kalau nampak percaya ni terbayang apa? kalau aku, aku terbayang sesuatu yang sejati. adui abstrak sangat. haha. hampir semua orang dalam dunia at least akan percaya sesuatu. kan? apa yang membuatkan percaya ni jadi salah satu intipati dalam menyemai rasa cinta? haa ni share ni ^^

kita tak ambik jauh untuk contoh. kita lihat dalam agama kita sendiri. setiap agama ada kepercayaan masing-masing. ha! nampak tak kata dasar 'kepercayaan' tu? PERCAYA. dalam agama islam sendiri di dalam rukun iman, telah menyatakan:
  1. beriman kepada Allah
  2. beriman kepada malaikat-malaikat
  3. beriman kepada kitab-kitab
  4. beriman kepada nabi dan rasul
  5. beriman kepada hari kiamat
  6. beriman kepada qada dan qadar
beriman, iman itu sendiri dari segi istilah mempercayai dengan hati, mengaku dengan lisan dan mengamalkan dengan perbuatan dan anggota.  jadi, Allah dah bagi kita tips bagaimana nak cinta Dia :) inshaa Allah, kita semua boleh menjadi hamba yang beriman dan bertaqwa. 

tapi, di sini.. kita nak cari macamana nak sayang dan cinta manusia juga kan.? dari hasil pemerhatian aku, percaya itu sangat penting dalam sesuatu perhubungan. tidak kira keluarga, sahabat dan suami isteri. auww sweet ^_^

persoalannya, apa yang membuatkan korang percaya dengan orang? apa yang membuatkan korang setia dengan orang itu? apa yang membuatkan korang jujur dengan orang itu? 

what if, korang kenal orang tu. macamana perangai dia, sikap dan tabiat dia. dan korang percaya dengan dia. bila korang percaya dengan dia, korang bersikap jujur ngan dia. kan? takdenya korang sukahati nak bagitau rahsia sukahati dengan orang yang tak dipercayai. betul tak? ke aku yang syok sendiri ni? dan bila korang jujur  dengan orang tu, baru rasa kesetiaan. bukan kesetiaan kenapa, kerana takut dikhianati dan 'dicabuli'. "kenapa lah pulak aku nak rasa takut nak dikhianati?" mesti sudah timbul rasa sayang. yelah, kalau kita tak kesah pasal seseorang tu, kita tak ambik peduli apa dia buat kan. lantaklah nak buat apa. aku tak kesah. kan?

but then, bila kita dikhianati, kita rasa kecewa. "pesal nak rasa kecewa pula?" sebab kita percaya orang tu, kita jujur, kita setia dan kita sayang orang tu.. itu yang buat kita kecewa bila sesuatu yang tak diingini berlaku. 

jadi maknanya, kalau ingin sesuatu itu manis dan terjaga. semaikan rasa percaya kita dalam hati terhadap orang itu. tapi aku ada dengar. "we have to suspect before we trust" betul tak? mustahil korang tak pernah rasa ragu-ragu ngan kawan-kawan dan orang sekeliling. jadi, memang boleh je nak suspect orang tu. aku pun selalu juga. takkan nak percaya bulat-bulat kot ngan orang tu. tapi kita boleh elakkan prasangka buruk itu dengan menyelami sikap yang baik dan terpuji dalam diri seseorang. 

famili kita pun sama, aku sembilan orang adik beradik. agak payah juga nak percaya bulat-bulat sebab belum kenal hati sangat. bukan setiap seorang siblings kita tau rahsia kita kan? bayangkan, famili yang dah lama bersama kita, makan tidur buang ehem mandi kentut sma-sama. pun masih menanam rasa percaya tu. kenapa nak tanam rasa percaya? kerana hati kita sayang dengan keluarga. merekala orang paling terdekat. darah daging sendiri tu. mana nak replicate sukahati?? =.=' 

dan bagaimana dengan ingin menyayangi Allah? selami dan hayati rukun iman. amalkan. okey? inshaa Allah. kita jumpa kat syurga nanti sama-sama eh? aminn :) 


so so so. paham tak aku cakap ni.? aku memang kalau bab 'berkunyanyang' (dalam bahasa aku, membebel) nombor satu. hahah. untunglah sapa jadi suami aku. dapat bini bising. :DDD 

till then, any sharing. we can "story-story" maa :)

lots of love,
aten

2 comments:

  1. kadang-kadang kita sayang dia sebab kita percaya pada dia. Kalau tak percaya, macam mana nak sayang :)

    ReplyDelete
  2. bila kita percaya antara satu sama lain, inshaa Allah Allah berkati. :)yang penting, jalan yang betul. hihi ^^

    ReplyDelete