Sunday, August 21, 2011

umai :)

assalamualaikum.

hai! urmm. mesti korang lagi bizi untuk persiapan berbuka kan? hmm. sama macam aku tapi ada masa kosong ne, aku nak kongsi sikit resepi makanan kegemaran aku. ;) sedap tau. ceyhh.

gini, aku ne berbangsa melanau, salah satu bangsa di sarawak lah kan. jadi, antara salah satu makanan tradisi bangsa aku ne ialah.. UMAI!! eja ramai2 U-M-A-I, umai! hehe. senang hati aku nak kongsi. senang je resepi ne.

picture source- umai

bahan yang diperlukan:

  • isi ikan ( apa saja jenis ikan, tanpa tulang! nanti tercekik, buat hal lagi :P )
  • sebiji lemon ( sebagai penguat rasa, ambik jus saja. biji simpan dan tanam, XD)
  • sebiji cili padi hijau atau merah dihiris halus ( kalau nak lagi pedas, boleh tambah ikut kemahuan :) )
  • 1/2 cekak ketumbar, dihiris halus jugak. 
  • sebiji tomato yang gemuk lagi juicy. hiris atau potong dadu. 
  • garam gula secukup rasa.
  • satu biji bawang besar yang sederhana saiz, hiris halus. 
cara-cara nak buat umai ne :
  1. isi ikan yang 'terpilih' tu, potong dadu untuk mudahkan kunyahan. pastu, perap dalam jus lemon yang pekat itu. biarkan selama 1/2 jam atau perap sehingga isi ikan jadi putih. jus lemon tu yang 'masak' ikan. 
  2. pastu, campur je semua bahan2 yang ada sekaligus dengan cermat dengan lafaz 'bismillah'. :) kemudian, sejukkan atau boleh sudah makan. 

nahh. senang tak? angguk cepat. senyum lebar2 dan cubalah sendiri. tapi bagi aku lagi sedap kalau pakai isi udang. ada umphh kata orang. kalau guna isi udang, macam biasa.. tunggu isi udang tukar warna putih. baru gaul. :)

makanan ne memang sedap dan sangat sesuai bagi orang yang suka makan masam dan pedas. aku sangat cadangkan korang cuba dan barang2 pun senang dapat di pasar. :)

selamat mencuba semua. 

No comments:

Post a Comment