Wednesday, August 3, 2011

facts about languages.

hai.! (:

kita hari2 cakap kan.? tak pandai berhenti even dalam hati tu kira cakapla juga. monolog. kan? dalam percakapan kita seharian, pernah terfikir tentang BAHASA? yepp. bahasa yang kita pakai. aku selalu terfikir, macamana boleh ada bahasa, dan dari mana akar umbinya? nahh. sini2. aku nak kongsi sedikit ilmu di sini. :)

ada banyak bahasa, tapi sikit saja yang guna. tapi bahasa cina dan bahasa inggeris, digunakan oleh jutaan orang macam kita tau. yelahh. sikit2 english kan? hehe. 

Top 10 languages in the world :

Chinese mandarin
English
Hindi
Spanish
Arabic
Russian
Portuguese
Bengali
Malay / Indonesian
French


hmm. adala juga bahasa melayu kan dalam senarai. alaa. macam kita belajar dulu2, dalam sejarah ada mengatakan, bahasa melayu pernah jadi lingua franca semasa zaman bedagang dulu. tak taula zaman apa tu. =.='. hehehe.  kamu2 rujuk balik yee. :)

dan satu lagi ada beberapa fakta di sini,

  • Papua New Guinea di pulau pasifik mempunyai bahasa paling banyak dari seluruh negara - 832 bahasa! hanya untuk 3.9 juta manusia. ( waduhh.. banyak sekali bahasanya. bisa gawat kalau emergency!) >.<
  • Afrika Utara mempunyai 11 bahasa rasmi! bahasa rasmi ne maksudnya sah untuk urusan kerajaan dan urusan mahkamah! ( Malaysia ada satu sahaja bahasa rasmi. bahasa cermin budaya kita :) )
  • Khmer, bahasa rasmi negara Cambodia mempunya huruf terbanyak, 74 huruf! ( memang budak2 tadika dorang dah advance dari kita lagi. 74 huruf tu. kita belajar 27 huruf aje. 2 kali ganda lebih2 lagi... huhu )
sedikit sebanyak bolehla korang tau tentang bahasa. anyway, walaupun bahasa berlainan tapi isi dalaman tetap sama. kan.? :)

tata.

2 comments: